Liesbreuk (hernia inguinalis)

Binnenkort wordt u opgenomen in Bronovo voor een liesbreukoperatie. Met deze folder geven wij u informatie over de oorzaak, mogelijke klachten en de behandeling van uw liesbreuk.
Het is goed te weten dat de klachten per persoon verschillen. Uw behandeling wordt door de chirurg daarop afgestemd.

Een liesbreuk is een uitstulping van het buikvlies door een zwakke plek in de buikwand. Soms zitten er darmen in het uitstulpende buikvlies. Een liesbreuk bevindt zich in de liesstreek, meestal net boven de liesstreek. Liesbreuken komen soms dubbelzijdig voor, verdwijnen nooit vanzelf en kunnen groter worden.

Mogelijke oorzaken

• - Aangeboren
  • - Zwaar tillen
  • - Toename in lichaamsgewicht
  • - Persen bij moeilijke stoelgang
- Veel hoesten

Mogelijke klachten

• Een zeurend, zwaar of branderig gevoel en/of pijn in de liesstreek. Soms zijn er echter  geen klachten

De operatie

Bij de standaardoperatie wordt op de plaats van de breuk wordt een snee gemaakt. De zwakke plek in de buikwand wordt gesloten met een kunststof matje. Dit kunststofmateriaal is veilig en wordt doorgaans door het lichaam goed verdragen en zorgt voor een blijvend stevige buikwand. Zo kan er geen uitstulping van het buikvlies meer plaatsvinden. In individuele gevallen wordt een kijkoperatie geadviseerd, bijvoorbeeld als er beiderzijds een liesbreuk is of als een liesbreuk is teruggekomen na een eerdere operatie. Deze standaardoperatie kan onder plaatselijke verdoving, onder narcose of door middel van een ruggenprik plaatsvinden. U kunt aangeven welke vorm van verdoving u bij deze operatie wilt hebben. De kijkoperatie vindt altijd onder narcose plaats. Beide operaties duren  ongeveer drie kwartier. Als u voorkeur heeft voor een specifieke chirurg, kunt u dit tijdens het bezoek aan de polikliniek aangeven.

Na de operatie

Na de operatie kan het gebied om de wond pijnlijk en gezwollen zijn. Met pijnstillers zijn de klachten goed te bestrijden. De wond heeft geen speciale verzorging nodig. U mag de volgende dag douchen. In de regel kunt u op de dag van na de operatie weer naar huis. Afhankelijk van de soort operatie, de omvang van de ingreep en individuele factoren kunt u na ontslag uit het ziekenhuis hinder ondervinden van het operatiegebied. De eerste weken na de operatie zal het wondgebied nog pijnlijk en gezwollen zijn en hard aanvoelen. Dit trekt geleidelijk weg. Na een kijkoperatie kunt u gedurende enkele dagen spierpijn ervaren van de hele buikwand en kan de buikwand wat slapper aanvoelen. Dit komt omdat de buikholte tijdens de operatie gevuld wordt met gas.
In principe zijn er geen beperkingen aan lichamelijk activiteiten na de operatie, maar met name kracht zetten (bijv. tillen) zal in het begin pijnlijk zijn. De meeste werkzaamheden kunnen na enkele dagen worden hervat. Werkzaamheden met een zware lichamelijke belasting na een tot twee weken. Het hervatten van uw dagelijkse activiteiten en de mogelijkheid om te tillen zullen daarvan afhankelijk zijn. Uw arts zal u hierover advies geven.

Bij de meeste operaties worden voor de wond oplosbare hechtingen gebruikt. Deze hoeven niet te worden verwijderd.

Over het algemeen is een liesbreukoperatie een veilige operatie met weinig kans op complicaties en een vlot herstel.
Bij geen enkele operatieve ingreep is echter de kans op complicaties uitgesloten.   Bij deze operatie kunnen de volgende complicaties optreden:
  • Een bloeduitstorting in het wondgebied. U kunt deze herkennen aan een blauwe verkleuring in het gebied om de wond. Deze bloeduitstorting kan bij de man uitzakken naar de penis en de balzak en bij de vrouw naar de grote schaamlip. Dat kan geen kwaad. Deze verkleuring verdwijnt in enkele weken. Als het een hele grote bloeduitstorting is, wat gelukkig een uitzondering is, zal worden geadviseerd om deze operatief te behandelen.
  • Een wondinfectie. Deze treedt zelden op en is goed te behandelen. Om de kans op een wondinfectie te verminderen, is het belangrijk om niet zelf tevoren het operatiegebied (liezen) te scheren!
  • Moeite met plassen. Hiervoor kan het soms nodig zijn om een plasslangetje (katheter) in te brengen.
  • e huid rondom het litteken kan gevoelloos zijn of tintelen. Deze gevoelsstoornissen herstellen zich meestal in de loop van de tijd.
  • In het operatiegebied lopen enkele zenuwen en bij mannen ook de zaadstreng. Beschadiging hiervan is niet uitgesloten. Deze complicaties treden gelukkig zelden op. Schade aan een zenuw kan gevoelloosheid of soms juist een blijvende pijn geven rond het operatiegebied. Door schade aan de bloedvaten van de zaadstreng kan de zaadbal kleiner worden.

NB!!

Het kan in een enkel geval voorkomen dat er na verloop van tijd op dezelfde plaats opnieuw een breuk ontstaat (een zgn. recidief). Hoe zo'n breuk hersteld moet worden, zal door de behandelend chirurg nader worden bekeken. Meestal zal er een nieuwe operatie nodig zijn.

Tot slot

Bij vertrek uit het ziekenhuis wordt met u een afspraak gemaakt voor controle en het verwijderen van de hechting op de polikliniek (3 weken na de operatie).

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met de polikliniek Heelkunde: 070 - 312 43 59 (op werkdagen van 9.00 - 16.30 uur). Buiten kantoortijden kunt u contact opnemen met de verpleegafdeling Emma in Bronovo via tel. 312 41 41 of de Spoedeisende Hulp van Bronovo: tel. 070 - 312 44 45.