Slijmbeurs operatie (bursa)

Deze pagina geeft u informatie over een operatie aan een slijmbeurs. Het is goed u te realiseren dat voor u persoonlijk de situatie anders kan zijn dan beschreven.

Wat is het

Een slijmbeurs is een soort stootkussentje op botdelen die uitsteken en is normaal altijd aanwezig. De meeste klachten komen voor bij de slijmbeurs op de elleboog en de knie.

Aandoeningen aan de slijmbeurs

De slijmbeurs kan door een klap of een val beschadigd worden en zich vullen met bloed. Op dat moment kan men meestal volstaan met het leegzuigen van de slijmbeurs, waarna een drukverband wordt aangelegd.
Anders is het, wanneer de slijmbeurs herhaaldelijk wordt beschadigd of geïrriteerd raakt. Daardoor kan er een blijvende zwelling met vochtophoping ontstaan die ook ontstekingsverschijnselen kan vertonen. Het steunen op de elleboog of op de knie is dan pijnlijk.

Behandelmogelijkheden

• Leegzuigen. Als eerste stap in de behandeling komt het leegzuigen en het inbrengen van een ontstekingsremmend middel (corticosteroïd-preparaat) in aanmerking. Indien dit niet tot het gewenste resultaat leidt, wordt vaak besloten tot het operatief verwijderen van de slijmbeurs.
• Operatie. De operatie kan onder plaatselijke verdoving of onder narcose geschieden, afhankelijk van de grootte en de toestand van de slijmbeurs.
Bij acute ontstekingsverschijnselen van de slijmbeurs wordt in eerste instantie volstaan met het openmaken van de slijmbeurs. De inhoud kan dan gemakkelijk wegvloeien.

Geen enkele operatie is zonder risico’s. Zo ook is bij deze operatie de normale kans op complicaties van een operatie aanwezig. Een recidief is ook mogelijk: de slijmbeurs komt dan weer terug.

Als de verdoving uitgewerkt is, kunt u wat pijnklachten hebben, waarvoor u pijnstillers als paracetamol kunt gebruiken. Deze zijn te koop bij apotheek en drogist en het is raadzaam om voor de ingreep al vast deze pijnstillers in huis te hebben. U krijgt zo nodig voor enige tijd een steunend verband. Een afspraak voor controle op de polikliniek zal voor u worden gemaakt.